Ο νόμος της Αντιδραστικότητας. (η θεωρία των διλλημάτων)
Είναι γνωστό ότι είμαστε παράλογα πλάσματα. Μια έφανση αυτού του παραλογισμού είναι και αυτό που εγώ ονομάζω νόμο της αντιδραστικότητας.
Θεωρούμε έναν άνθρωπο. Ο οποίος έχει (μεταξύ άλλων) δύο περιοχές ζωής Α και Β. Το Α και το Β μπορεί να είναι κάθε είδους κομμάτια ζωής. Μπορεί να είναι μια φιλική σχέση, μια συγγενική σχέση, ένα ταξίδι, το επάγγελμά του, μια ερωτική σχέση, το ντυσιμό του. Οτιδήποτε.
Ο νόμος της αντιδραστικότητας ενεργοποιείται όταν ο άνθρωπος έρχεται αντιμέτωπος με ένα δίλλημα όπου συγκρούονται οι περιοχές Α και Β. Ο νόμος λέει ότι ασχέτως του ποια περιοχή είναι πιο πολύτιμη για τον άνθρωπο, εκείνος θα επιλέξει την αντίθετη περιοχή από εκείνη που του θέτει το δίλλημα.
Ασχέτως δηλαδή αν το Α είναι πιο πολύτιμο από το Β. Αν το Α του θέσει το δίλλημα, εκείνος θα επιλέξει το Β. Και αν το Β του θέσει το δίλλημα, εκείνος θα επιλέξει το Α. Βλέπουμε δηλαδή ότι κριτήριο δεν είναι η ωφέλεια αλλά η αντιδραστικότητα.
Παράδειγμα:
Έχεις δύο ανθρώπους στη ζωή σου (γκόμενος, φίλος, συνάδερφος, αδερφός δεν παίζει ρόλο). Αν ο Α σου πει ή εγώ ή ο Β, εσύ θα επιλέξεις τον Β. Αν ο Β σου πει ή εγώ ή ο Α, εσύ θα επιλέξεις τον Α. Τελικά ποιός από τους δύο είναι πιο πολύτιμος για σένα; Ο Α ή ο Β; Γιατί σε ένα δίλλημα αξία έχει η τελική επιλογή, όχι από πού ετέθει το δίλλημα.
Παράδειγμα 2:
Ας δούμε τον παραλογισμό αυτού του τρόπου σκέψης στο εξής ακραίο δίλλημα.
Ο γκόμενός σου, σου λέει "αν φας ποτέ μπριζόλα στη ζωή σου χωρίζουμε".
Εδώ περιοχή Α είναι ο γκόμενος και περιοχή Β οι μπριζόλες. Λογικά για εσένα ένα από τα δύο είναι πιο πολύτιμο. Ή ο γκόμενος ή οι μπριζόλες. Δεν παίζει ρόλο ποιο από τα δύο είναι πιο πολύτιμο. Η ουσία εδώ είναι ότι ένα από τα δύο είναι πιο πολύτιμο από το άλλο.
Ο νόμος της αντιδραστικότητας λέει ότι αν ο γκόμενος σου σού θέσει το δίλλημα εσύ θα τον στείλεις από εκεί που ήρθε.
Από την άλλη, αν όλοι οι χασάπηδες και οι εστιάτορες του κόσμου σου έλεγαν "δεν θα φας μπριζόλα αν δεν τα χαλάσεις με τον γκόμενό σου" εσύ θα παράγγελνες κάτι άλλο και θα προτιμούσες να μείνεις με τον γκόμενο σου.
Κανονικά όμως, αν η επιλογή σου γινόταν με λογικά κριτήρια, όποια κι αν ήταν αυτή (γκόμενος ή μπριζόλες) θα έπρεπε να ήταν η ίδια, ασχέτως αν το δίλλημα τεθεί από τον γκόμενο ή τον χασάπη.
Όταν εμφανίζεται μια ασυμβατότητα στη ζωή μας. Όταν το Α συγκρούεται με το Β, εμείς θα πρέπει να επιλέξουμε το πιο πολύτιμο για εμάς. Αντιθέτως, εμείς επιλέγουμε εκείνο που ΔΕΝ μας θέτει δίλλημα. Αγνοούμε ότι ασχέτως από πού ετέθει το δίλλημα, το αποτέλεσμα είναι το ίδιο. Δεν μπορούμε να έχουμε και τα δύο.
(Οι απαντήσεις σας επιβεβαιώνουν με τον καλύτερο τρόπο την αρχική μου θέση.
Δηλαδή, αντί με ψυχρό μυαλό να ζυγίσετε αν το Α ή το Β είναι πιο ωφέλιμο και πολύτιμο και να πράξετε αναλόγως, αναλώνεστε στο ποιος, πώς και γιατί έθεσε το δίλλημα.
Αυτός είναι κι λενας από τους λόγους που πολύ συχνά πονάμε. Γιατί σε ένα σταυροδρόμι δεν διαλέξαμε με τη λογική το πιο αναγκαίο, το πιο πολύτιμο για εμάς, αλλά κρίναμε με όρους εγωισμού και ψευτοανεξαρτησίας ("με ποιο δικαίωμα μου το λες αυτό", "ποιος είσαι εσύ που θα μου θέσεις δίλλημα" κλπ).
7 Comments:
Ίσως τα πράγματα να τα βλέπαμε με άλλη οπτική αν στην θέση της λέξης "δίλημμα" βάζαμε "εκβιασμός". Διότι νομίζω πως αυτή είναι η ορθότερη.
Και τότε όλα παίρνουν άλλο νόημα.
Αγαπητέ George,
Η απάντησή σου έχει μεγάλο ενδιαφέρον.
Παίζει ρόλο ο τρόπος που θα τεθεί το δίλλημα; Αν για παράδειγμα ο Α που μας ζητά να αποκλείσουμε το Β, έχει καλούς τρόπους, σε εκλιπαρεί και σου επιχειρηματολογεί, αυτό διαφοροποιεί την τελική απόφασή μας;
Εδώ έχω να σημειώσω δύο πράγματα:
- Ασχέτως του τρόπου που τίθεται το δίλλημα, το οφέλιμο για εμάς παραμένει το ίδιο. Λογικά δεν θα έπρεπε να παίζει ρόλο ο τρόπος.
- Νομίζω ότι ο νόμος της αντιδραστικότητος είναι τόσο ισχυρός, που ισχύει όπως και να τεθεί το δίλλημα (απόλυτα, εκβιαστικά, εκλειπαρώντας ή επιχειρηματολογόντας).
Νομίζω πως το, "για να με έχεις (ως φίλο, εραστή, αδελφό, κτλ) πρέπει να βάλεις το Α/Β στην άκρη", κάνει αυτή την αγάπη, πολύ βαριά. Και η αγάπη πρέπει να δίνεται ελεύθερα.
(Το πράγμα αλλάζει βέβαια, αν μιλάμε για κάποιον εθισμό ή πάθος)
Ποιος θέτει το δίλημμα και γιατί;
Αυτός που σου θέτει το δίλημμα,βρίσκεται ήδη στη θέση που θέλει να σε τοποθετήσει.
Δηλαδή στην ουσία σε φέρνει αντιμέτωπο με ένα αντιδίλημμα,γιατί το αρχικό δίλημμα το έχει αυτός που σου το θέτει.
Συνεπώς,ένας άνθρωπος που σε βάζει σε μια τέτοια θέση,καταλαβαίνεις ότι δεν μπορεί να είναι πολύτιμος για σένα.Κι όταν κάτι το απορρίπτεις υπό αυτές τις συνθήκες δεν σημαίνει πως απλά αντιδράς,αλλά εξοικονομείς χρόνο και συναίσθημα... :)
Οι απαντήσεις σας επιβεβαιώνουν με τον καλύτερο τρόπο την αρχική μου θέση.
Δηλαδή, αντί με ψυχρό μυαλό να ζυγίσετε αν το Α ή το Β είναι πιο ωφέλιμο και πολύτιμο και να πράξετε αναλόγως, αναλώνεστε στο ποιος, πώς και γιατί έθεσε το δίλλημα.
Αυτός είναι κι λενας από τους λόγους που πολύ συχνά πονάμε. Γιατί σε ένα σταυροδρόμι δεν διαλέξαμε με τη λογική το πιο αναγκαίο, το πιο πολύτιμο για εμάς, αλλά κρίναμε με όρους εγωισμού και ψευτοανεξαρτησίας ("με ποιο δικαίωμα μου το λες αυτό", "ποιος είσαι εσύ που θα μου θέσεις δίλλημα" κλπ).
Όπως και να το σκέφτηκα δε μπόρεσα να βρω κενό στο συλλογισμό σου.
Ισως παραβλέπεις οτι πολλές φορές το πιο "ωφέλιμο" και "πολύτιμο" για κάποιον μπορεί να είναι η ταυτότητά του, η ανεξαρτησία του, η αυτοεκτίμησή του ή η διαφορετικότητά του. Ή άκομα και οι αρχές του. Κι αυτά να τον σπρώχνουν σε επιλογές φαινομενικά "ασύμφορες" ή και "αυτοκαταστροφικές".
Σε μια εποχή και μια κοινωνία που σου υπόσχεται τα πάντα και σε διαβεβαιώνει οτι σου αξίζουν όλα τα καλά στη ζωή επειδή εισαι εσύ, αλλά ταυτόχρονα σου λέει με εκατομμυρια έμμεσες και άμεσες συγκρισεις με τεχνητά πρότυπα οτι ποτέ δεν είσαι αρκετά καλός, αυτού του τύπου οι ψυχολογικοί παράγοντες μπορεί να είναι καθοριστικά στο να κρίνουν την επιλογή σε ένα δίλημμα...
Crepúsculo Costeño
Δημοσίευση σχολίου
<< Home